de afslag

door tomvanryckeghem

Vandaag kwam ik erg aangenaam verrast bij je. Vrijdag is het wekelijkse bezoekje van Dominique.. een grappig en prettig gestoord moment. We lachten en ook de verpleegster vond het super. Het is leuk om je de angst te zien vergeten. Ik zag je ogen eventjes opnieuw fonkelen… ik vergat zelfs eventjes dat we in het ziekenhuis waren..

Deze middag is er besloten om een andere weg te nemen. We slaan af in plaats van rechtdoor te stappen. Volgende week word ik papa. 32 weken is vroeg, maar Lore moet genezen en m’n kleine jongen is sterk genoeg zeggen de dokters. Lore’s behandeling wordt voortdurend gewikt en gewogen… en er worden nu bepaalde chemo’s niet gebruikt die eigenlijk snel moeten worden gegeven. Vandaar de keuze. Het is erg moeilijk, want we waren van het gedacht dat je pas zou komen aan 36 weken.. Stiekem hoopte ik op een kleine dik ventje… ik vrees dat je klein maar niet zo dik zal zijn jongen. Het worden harde weken. Voor ons allemaal.

Lore blijft op 5, jij verhuist naar 3, ik pendel tussen de 2

Als leon komt en we de lift nemen vraagt hij me wie er op welk verdiep ligt. Ik verzon een ziekte per verdiep. 1 is  voor de gebroken mensen. Er kan veel gebroken zijn vertelde ik. Je vinger of je hand. je hele arm of je oor. Je neus van een bal op de speelplaats. Zelfs je hart kan breken…  2 is voor al wat met ogen en mond en oren te maken heeft. Meisjes die frietjes ruiken wanneer hun mama spaghetti maakt, of jongens die denken dat de kleur van hun papa’s haar groen is … of wanneer je je spruitjes niet kan of wil opeten… dan lig je op 2.

3 is voor de kindjes, dat weet Leon. Links is ziek, rechts is uit mama’s buik. (snijden ze die open?). 4 ben ik nog niet geweest heb ik gezegd en vind hij voorlopig ok.

5 is wanneer je last hebt van zwarte soldaatjes in je bloed, zoals mama. De gang rechtdoor is wanneer ze huizen bouwen in je buik, en ze afgebroken moeten worden door dokters… de deur met de bel is waar mama ligt, en snel moet genezen!

En 6? Dat is de keuken! Eigenlijk is het – 1 maar onder de grond is zo ondergronds… we houden het bij 6.

Telkens wanneer we bij 3 komen zegt hij. Gaan we kijken naar de baby’s papa? Eerst durfde hij niet drukken, gisteren drukte hij op 3 maar wilde niet uitstappen.. vandaag heb ik gezegd dat z’n broertje er een tijdje zal liggen, heel snel zelfs. Hopelijk gaan we morgen es kijken. Ik wil hem een beetje voorbereiden.

281201