tijd

door tomvanryckeghem

310301

Toen ik deze morgen mijn klok een uur doordraaide moest ik denken aan Dali. Zou hij, net als ik, na een te korte nacht nagedacht hebben over de relativiteit van de tijd?

Ik heb me jaren lang gefrustreerd toen de wintertijd er aan kwam. Niet omdat ik niet graag sliep. Gewoon omdat het een uurtje sneller donker werd. 2 fulltime jobs zorgden voor een continu gepuzzel in m’n te drukke agenda.  ‘Gejaagd door de tijd’  vloog ik in m’n insignia Laag vlaanderen door. Wanneer ik na een te drukke dag thuiskwam en tafelde met m’n gezin, dacht ik hardop dat het tijd was om opnieuw te beginnen… De zetel was verboden terrein. Die helse  marathon was sterker dan mezelf. Onder het motto ‘je bent jong en je wil wat’  vergat ik dat de tijd ook nam en niet enkel gaf.  Jaren tiktenvoorbij. We leefden ons leven zonder te beseffen dat meest essentiële dingen gewoon voor ons werden gedaan.

de tijd tikte tik tak tik tak

tik tak tik Tak Tik Tak TIK TAK… BOEM….

De zetel verplicht me al 4 maanden te zitten. De tafel dwingt me mijn tas koffie uit te drinken en te luisteren. De kabel van de digi-agenda brak en blijft voorlopig gebroken.  2 fulltime jobs werden in geen tijd vervangen door ‘fulltime papa’ zijn. Borstel en blik, handdoek en pamper, leesboek en fornuis, dweil en tuin, swiffer en colruyt, ziekenhuis en zetel, zorgzaamheid en bereidheid, liefdevol en luisteraar, zwijger en zwemmer, bewonderaar en denker,  …

Er was geen keuze en als ze er zou geweest zijn was mijn keuze geweest wat ze nu geworden is.

We zijn 4 maanden verder en ik  weet  meer dan ooit dat we gelukzakken waren. We mochten doen wat we graag deden en de rest werd voor ons gedaan. Maar als ik in mijn naam mag spreken, dan werd ik een marionet van ons bestaan. Spijt heb ik niet. Het moest zo gaan, en jammer genoeg moest ook gebeuren wat nu gebeurt. Het lot heeft beslist. Zoals je een miljonairslotje koopt, zo kregen wij er ééntje met veel verdriet en bezorgdheid.   Ik besef nu dat onze tijd erg kostbaar is maar…..gelukkig brengt  diezelfde tijd ook raad…