zorg

door tomvanryckeghem

We leven in een land waar zorg uitmuntend is.

Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Voor mijn gezin was er de behandeling tegen kanker, de manier waarop Kamiel ’s leven werd gered, de uitmuntende therapieën, …Elke dag worden eenheden vervangen (ook al zijn ze maar half leeg) en ontelbare buisjes ververst. Elke handeling krijgt nieuwe maskertjes, handschoenen, steriele pakken , … Ik kan me voorstellen dat dit niet overal ter wereld gebeurt.

In een ver verleden werd mijn vrouw reeds geconfronteerd met kanker. Het dateert uit een periode waar we elkaar nog niet kenden. Ze was een jaar of 5 toen. Ze kreeg hodgkin en werd tevens behandeld in Gent. Ik kwam het te weten toen ik een bestralingsmasker vond  in haar ouderlijk huis.

Haar ziekte toen zorgde voor een ongerustheid voor het leven. Toen we elkaar leerden kennen had Lore vaak angsten over ziek worden. Overbezorgdheid vloog met haar mee door jeugd en volwassenheid. Ik begreep het niet. Ik suste haar vaak, luisterde met één oor en ging door met het leven. (Zelf ben ik tot vandaag van ziekte gespaard gebleven. Ik kan voor mezelf geen ziekenhuisopname herinneren.)
Nu begrijp ik haar bezorgdheid. Gezondheid is een vereiste voor het leven.

We gingen samenwonen en het was vanzelfsprekend dat we een hospitalisatieverzekering namen. We konden die aangaan via onze job in het onderwijs.  We betaalden de jaarlijke gezinsbijdrage en hoopten ze nooit nodig te hebben. Toen er de keuze medi-comfort /medi-basis/medi-plus kwam tekende Lore opnieuw in voor de beste, waarvoor ik tot vandaag heel dankbaar ben.
Je staat er niet bij stil, maar de kosten die we dit jaar hadden betaald zijn gigantisch. Overnachtingen in dit hoog technologisch IZ (1000 euro/nacht), gebruik van een hart-long machine, intubatie,  bergen medicatie, chemische behandelingen, ontelbare (dag)opnames hematologie, dokterskosten, …

We hebben in België een verplichte ziekenzorgverzekering. Het aangaan van een hospitalisatieverzekering laat toe om de terugbetaling te bekomen van wat niet terugbetaald wordt door de verplichte ziekteverzekering. Een gewoon werkend gezin zonder de laatste verzekering zou nu grote financiële problemen hebben. Aan de andere kant heeft iedere Belg recht op verzorging en lijkt het mij abnormaal dat je zonder verzekering geen zorg krijgt… Maar is het zo abnormaal? En wat met mensen die geen verzekering kunnen betalen? Toestanden zoals in Amerika  zijn uit den boze …

Ik denk er toch over na… over onze vanzelfsprekende zorg in dit ” fantastische Belgenland.”

Heb jij een mening? Heb jij  (andere) ervaringen? Ik en velen horen ze graag!